5 tips tegen een beslagen skibril

Een beslagen skibril is erg vervelend. Buiten dat het niet lekker skiet is het ook nog eens gevaarlijk. Natuurlijk heb je bij top-skibrillen minder last van beslagen lenzen, maar toch kan het nog steeds voorkomen. Ook door onoplettendheid of verkeerd gebruik. Hierbij de tips om de kans op beslagen skibrillen zo klein mogelijk te maken.

Waarom beslaat een skibril?

Een skibril beslaat als waterdamp tegen de lens condenseert. Dit komt doordat de warme lucht tussen je gezicht en de bril soms vochtig is (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht). Op het moment dat deze vochtige lucht met de koudere lens in aanraking komt condenseert het vocht. Het resultaat is beslagen lenzen!

Skibril-fabrikanten doen er van alles aan om te zorgen dat de kans op het beslaan zo klein mogelijk is. Ten eerste zijn er dubbele lenzen om een minder groot temperatuurverschil te creëren. Daarnaast probeert men een goede ventilatie te creeëren zodat de vochtige warme lucht afgevoerd kan worden. Om de kans op beslagen skibrillen echt zo klein mogelijk te maken gebruiken fabrikanten een coating (de kwaliteit van deze coatings is erg wisselend). Deze coatings zorgen voor een lagere oppervlaktespanning waardoor er geen druppels maar slechts een microscopisch dunne laag water op de lenzen ontstaat: geen condens. Daarom werkt grootmoeders trucje met het uitsmeren van afwasmiddel tegen beslagen ruiten, want afwasmiddel verlaagt de oppervlaktespanning van water ook. Op skibrillen is dat laatste niet aan te raden want het kan de coatings behoorlijk aantasten. De volgende zaken kun je wel doen tegen beslagen skibrillen:

Goed zicht is belangrijk en nodig voor veiligheid

Goed zicht is belangrijk en nodig voor veiligheid, zet daarom je bril nooit op je voorhoofd of muts. Iedereen wil zijn skibril wel eens even afdoen. Vaak zetten we deze bril dan op ons voorhoofd, muts of helm. Als je de bril op een natbezweet voorhoofd of op een vochtige muts zet zal de temperatuur, maar vooral de luchtvochtigheid in de bril, meteen enorm omhoog gaan. Gevolg: een beslagen skibril. Dit is nog een reden om een helm te dragen want als je de bril op je helm zet heb je dat probleem niet. Let wel op dat er geen sneeuw op je helm gekleefd zit, anders heb je kans dat er sneeuw in je bril komt wat alsnog voor een hogere vochtigheidsgraad zorgt.

Ventileren

Elke bril heeft op verschillende plaatsen ventilatie-openingen. Vaak boven en onder de bril en soms ook in de lens. Houd deze te allen tijde schoon. Als het bijvoorbeeld sneeuwt is het verstandig om af en toe te checken of er zich geen sneeuw ophoopt in de ventilatie-openingen.

Hou je bril ten allen tijde schoon en netjes

Hou je bril schoon en netjes. Waak als een wolf over je bril. Zorg dat je bril niet vies wordt. Viezigheid zorgt ervoor dat waterdamp sneller condenseert en het gaat de werking van anti-condens coatings tegen. Hetzelfde geldt voor beschadigingen en krasjes. Wees dus zuinig op je skibril. De skibril zit dus op je hoofd of veilig weggeborgen in een daarvoor bedoeld zakje / brillendoosje. Probeer er ook voor te zorgen dat er zo min mogelijk waterdruppels of sneeuw aan de binnenzijde van de bril komt. Droog je bril na elke dag gebruik zodat je ’s ochtends vroeg altijd met een droge bril op stap gaat.

Gebruik geen schoonmaak-middeltjes

Mocht je bril toch vies of nat geworden zijn, gebruik dan nooit glasreiniger of brillenreinigers. Deze verwijderen de anti-condens coating. Probeer ook de binnenzijde van je bril zo min mogelijk aan te raken. Moet je deze toch schoonmaken, doe dit dan met speciaal daarvoor gemaakt brildoekjes. Het liefst zonder welk reinigingsmiddel dan ook. Gebruik zeker geen papier, want de vezels die hierin zitten geven kleine krasjes welke ervoor zorgen dat de lens minder van kwaliteit wordt, de coating beschadigt en de bril weer eerder beslaat.

Een skibril zit voor je ogen, of op een schone helm.

Let op helm/muts/bril combinatie. Als een skibril slecht ventileert heb je dus snel last van beslagen glazen. Let hier ook mee op als je met een muts skiet en deze over je bril heentrekt. De kans is dan groot dat je bril niet genoeg kan ventileren. Dit probleem heb je met een helm minder snel, maar ook als je een helm ophebt die uit zichzelf slecht ventileert willen je lenzen nog wel eens beslaan als de helm tegen de ventilatie openingen van je bril zit. En last but not least, als je van stilstand weer in beweging komt worden de beslaande glazen vaak vanzelf weer helder, dankzij de ventilatie van je bril.

Leave a Reply